مانیا مانیا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

سلام کوچولوی مامان

یبوست و بارداری

1390/2/10 16:28
نویسنده : م.م
69,147 بازدید
اشتراک گذاری

یبوست و بارداری

نوشيدن آب كافي از يبوست دوران بارداري پيشگيري مي‌كند


نوشيدن يك ليوان آب سرد معمولي قبل از صبحانه و يا قبل از خواب از ايجاد يبوست دوران بارداري جلوگيري مي‌كند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان»‌ خبرگزاري دانشجويان ايران، زنان باردار بايد هر روز اجابت مزاج داشته باشند تا مواد زايد بدن خود و جنين را دفع كنند.

لازم به ذكر است كه در زنان باردار شرايط براي ايجاد يبوست مهياست به خصوص براي آن‌هايي كه رژيم غذايي مناسب ندارند و آب كافي نمي‌نوشند.

گفتني است: آموزش زنان باردار در مورد نوشيدن آب كافي، انجام ورزش‌هاي دوران بارداري، مصرف كافي ميوه، سبزيجات، سالاد، كمپوت مي‌تواند در پيشگيري از ايجاد يبوست كمك كند. ولي اگر با رعايت موارد فوق زنان باردار هم دچار يبوست باشد مراجعه به پزشك و مصرف شربت هيدراكسيد منيزيوم و روغن زيتون با دستور پزشك توصيه مي‌شود.

زنان بارداري كه قبل از حاملگي از يبوست رنج مي بردند در دوران بارداري معمولا اين حالت در آن‌ها تشديد مي‌شود.

همچنين يبوست باعث ايجاد عوارضي مثل بي‌حوصلگي، حالت عصبي، كم اشتهايي و هموروئيد «بواسير» در زنان حامله مي‌شود.

یبوست يكي از مشكلات بسيار شايع در حاملگي است كه بيش از نيمي از خانمهاي باردار آن را تجربه مي كند.


عل يبوست:

1. افزايش پروژسترون در دوران بارداري كه باعث ريلاكس شدن رحم مي شود از عوارض جانبي آن ريلاكس شدن عضلات روده است . اين مسئله باعث كند شدن عبور غذا از مسير روده مي شود و بدنبال آن يبوست ايجاد مي شود.


2. با رشد جنين رحم بر روي روده هافشار مي آورد و مسير غذا را باريك مي كند.


3. قرصهاي آهن كه در دوران بارداري بسيار ضروري هستند هم مي تواند باعث يبوست شوند.


4. در دوران بارداري تقاضاي بدن براي مايعات افزايش مي يابد. مصرف كم مايعات هم باعث يبوست مي شود.


5. ويار و نا خوشي در دوران بارداري باعث تغير رژيم غذايي و كاهش مصرف فيبر مي شود كه اين هم يكي ديگر از علل يبو ست است


ما چه بايد بكنيم:


1. مصرف كافي فيبر سبزيجات و ميوه هاي تازه و همچنين ميوه هاي خشك شده


2. نوشيدن مايعات كافي( 6 تا 8 ليوان در روز) بخصوص Prune juice(فكر كنم همون آلو سياه است)


3.پنج دقيقه ورزشهاي سبك در روز شبيه قدم زدن حركات روده را افزايش مي دهد

*مصرف Wholewheat bread,breakfast cereal هم توصيه مي شود

داروها:
دارو هايCOLACE, MOM,METAMUCIL براي دوران بارداري SAFe است كه بهتر است با نظر پزشك مصرف شود


توجه:


هيچگاه بدون تجويز پزشك دارو يا روغنهاي معدني براي يبوست استفاده نكنيد زيرا بعضي از آنها باعث تحريك انقباضات رحمي مي شوند.

 

يبوست در زمان حاملگي
دليل بروز يبوست در زمان حاملگي چيست؟

يبوست مشكلي شايع در حاملگي است و حداقل نيمي از زنان حامله دچار آن مي شوند. اين مشكل ناشي از فشار رحم در حال بزرگ شدن بر روي ركتوم (راست روده - قسمت انتهايي روده بزرگ كه به مقعد ختم مي شود) و اثر هورمون هاي حاملگي كه باعث كاهش انتقال غذا در دستگاه گوارش مي شوند است. قرص آهن مي توانند يبوست را بدتر كند.

براي برطرف كردن يبوست چكار بايد كرد؟
در زير روش هايي براي جلوگيري و كاهش يبوست آورده شده است:

هر روز غذاهاي سرشار از فيبر نظير غلات، نان سبوس دار، و ميوه جات و سبزيجات تازه بخوريد. به صبحانه خود دو قاشق غذاخوري سبوس گندم (كه از داروخانه ها مي توان تهيه كرد) اضافه كنيد و پس از آن يك ليوان آب بخوريد.
آب زياد بنوشيد (حداقل 6 تا 8 ليوان در روز). روزي يك ليوان آب ميوه، بويژه آب آلو بخارا نيز مي تواند كمك كننده باشد.
ورزش كنيد. پياده روي، شنا، دوچرخه ثابت، و يوگا همگي در كاهش يبوست كمك كننده بوده و در عين حال به سلامتي و تناسب اندام كمك مي كنند.
به نياز بدن خود توجه كنيد. اگر نياز به دستشويي رفتن داريد هيچگاه از رفتن به دستشويي خودداري نكنيد.
با راهنمايي پزشك از قرص هاي حاوي فيبر كه داروخانه ها بدون نسخه هم مي فروشند استفاده كنيد.
آيا يبوست مي تواند تبديل به مشكلي جدي شود؟
سفت شدن مدفوع و زور زدن مي تواند سبب ايجاد يا بدتر شدن هموروئيد (بواسير - تورم وريد هاي ناحيه راست روده) شود. هر چند هموروئيد بندرت سبب ايجاد مشكلي جدي مي شود و در بيشتر موارد بعد از زايمان برطرف مي شود ولي مي تواند بسيار دردناك باشد. در صورتيكه يبوست شديد همراه با درد شكمي داشتيد سريعاً به پزشك مراجعه كنيد.

بر اساس يک پژوهش:
شير خشت در درمان يبوست دوران بارداري موثر است


نتايج يک مطالعه نشان مي دهد، شيرخشت به عنوان يک داروي گياهي در درمان يبوست دوران بارداري قابليت استفاده در کنار ساير روش هاي درماني اين عارضه را دارد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، سهيلا اکبري متخصص زنان و زايمان به اتفاق جمعي از همکارانش در دانشگاه علوم پزشکي لرستان بر اساس يافته هاي مطالعاتشان بر اين باورند که استفاده از شير خشت در درمان يبوست دوران بارداري بسيار موثر است.

استفاده از شير خشت به عنوان يک گياه دارويي مورد پذيرش بيماران و زنان مبتلا به يبوست بارداري قرار گرفته است.

يبوست، يکي از مشکلات شايع زنان در دوران بارداري است.

امروزه جهت درمان يبوست، از روش هاي مختلف درماني استفاده مي شود که بعضي از آنها در بارداري ممنوع و يا مورد پذيرش زنان باردار نبوده و از مصرف آنها امتناع مي ورزند. شيرخشت ترکيبي از چند قند ساده است و يک ماده موثر در درمان يبوست مي باشد.

گفتني است اين مقاله در فصلنامه علمي – پژوهشي افلاک متعلق به دانشکده پرستاري و مامايي خرم آباد منتشر شده است.

=

«يبوست»، مشكل شايع دوران بارداري
هشدار متخصص زنان و زايمان:
مصرف روغن کرچک در زنان باردار باعث سقط و يا زايمان زودرس مي‌شود

يك متخصص زنان و زايمان با بيان اين كه يبوست از مشکلات شايع بارداري است، خاطرنشان كرد: مصرف روغن کرچک و مسهل‌هاي قوي در زنان باردار براي رفع اين مشكل باعث تحريک روده‌ها، درد زير شکم، سقط و زايمان زودرس مي‌شود.

دکتر حميد صاحب کشاف عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، با اشاره به اينکه بسياري از زناني که قبل از بارداري، اجابت مزاجشان کاملا مرتب است اما در دوران بارداري به علت فشار رحم بزرگ بر روي روده‌ها و شل شدن عضلات جدار روده‌ها همچنين به دليل اثر هورمون‌هاي مترشحه از جفت، دچار يبوست مي‌شوند، گفت: قرص‌هاي آهن نيز ممکن است باعث تشديد يبوست شوند اما مي‌توانند اسهال نيز ايجاد کنند.

وي در ادامه در خصوص راه‌هاي مبارزه با يبوست دراين دوران گفت: براي جلوگيري از يبوست فعاليت روزانه کافي و به کاربردن دستورات غذايي صحيح مفيد است که مي‌توان با مصرف مقدار زيادي سبزي به صورت خام يا پخته به افزايش حجم مدفوع و سهولت در دفع کمک کرد.

دکتر کشاف در ادامه افزود: ميوه‌جات نيز علاوه بر فيبر زياد و ازدياد حجم مدفوع داراي مقداري مواد ملين مانند اسيدهاي مختلف و املاح و شکر هستند بنابراين از آب آلو يا آلو خشک يا ساير ميوه‌ها به خصوص سيب، انجير، کشمش و خرما نيز مي‌توان براي لينت مزاج قبل از خواب استفاده كرد. همچنين استفاده از دو ليوان آب سرد که مي‌توان چند قطره آب ليمو براي خوش طعم شدن به آن اضافه كرد به علت اينکه آب سرد بيشتر از آب گرم به تحريک لوله گوارش کمک مي‌کند، موثر خواهد بود. استفاده از مربا در صبحانه مخصوصا مرباي پوست پرتقال که به طور مکانيکي روده را تحريک مي‌کند، نيز توصيه مي‌شود. به علاوه بهتر است که هر روز زمان معيني را براي رفتن به توالت تعيين کرد.

اين متخصص زنان و زايمان با تاکيد بر اينکه زنان باردار نبايد به استفاده از داروهاي ملين عادت کنند، گفت: اين مواد مخاط روده را تحريک کرده و بعد از مدتي روده‌ها را تنبل مي‌كند به طوري که عادت به اجابت مزاج طبيعي نيز از بين مي‌رود. از مصرف روغن کرچک و مسهل‌هاي قوي نيز بايد پرهيز كرد زيرا روغن کرچک روده‌ها را تحريک کرده، انقباضات معده و روده و درد زير شکم را باعث مي‌شود. به علاوه سقط و زايمان زودرس نيز گاه گاهي بعد از استفاده از مسهل‌هاي قوي اتفاق مي‌افتد.

وي در پايان توصيه كرد: اگر با استفاده از رژيم غذايي مناسب يبوست ادامه يابد با اجازه پزشک مي‌توان قبل از خواب يک قاشق غذاخوري شير منيزي يا روغن زيتون مصرف كرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مهدی بابا اولی
3 خرداد 93 18:42
با سلام و وقت بخیر مطالب جالبی بود استفاده کردیم
زهرا
11 اسفند 93 18:14
همه مطالبت عالی بود به وبلاگ منم بیا عزیزم